Elimme jo Nipan kanssa jälleen mukavia aikoja ja näytti, että parempaan suuntaan mennään. Ontui kuitenkin vähän vasenta takasta ja nuoli siitä kintereen kohtaa ihon rikki. Niinpä kävimme Vettorissa 2.3. kuvaamassa jälleen jalkaa. Mitään vikaa ei kintereestä löytynyt, mutta lisätutkimuksia suosittelivat syyn selvittämiseksi. Päätin, että lähdemme Räihän luo Espooseen ja ajan sain 15.3. sinne.

Räihä kauhisteli heti, miten on takapää mennyt kaposaksi, kun eihän siinä mitään lihaksia enää ole. Katsoi kuvat, jotka vein mukanani ja kirjoitti Nipan sairaskertomuksen ylös. Tutki sitten vasenta polvea Nipan seistessä ja totesi toisen eläinlääkärin kanssa, että pakenee selvästi käsittelyä eli kipeä on. Nipa murisi lievästi ja oli levoton, joten se rauhoitettiin parempaa tutkimuksta varten. Nipan nukkuessa Räihä selvitti mulle eri leikkaus menetelmät perinpohjaisesti ja selitti, miksi joku tapa on toiselle koiralle parempi kuin toiselle.

Nipan nukkuessa tutkittiin molemmat jalat uudelleen ja näytettiin myös mulle, että mikä mättää. Ja polvien löysyyshän se mättäsi. Rikki mikä rikki taas. Leikkaustapa mitä Vihdissä Nipalle käytettiin ei yleensä kestä näin isolla ja oman kalvon käytössä on muutenkin riski ja todennäköisyys, että venyy käytössä. Näin oli nyt käynyt, plus että marraskuussa todennäköisesti vasemman jalan ristiside oli katkennut (ei ollut täysin poikki kun leikattiin vuosi sitten tammikuussa), kun olin ollut sitä mieltäkin, että niin näytti käyvän. Nivelrikko oli myös luonnollisesti pahentunut taas. Molemmat polvet vaativat uudelleen leikkauksen, jotta niihin laitetaan titaania. Leikkaus maksaa 1600€ per jalka, plus kuntoukset taas..

Mä olen erittäin järkyttynyt, että Vihdissä mulle tammikuussa vakuutettiin polvien olevan hyvät ja tiiviit ja rankkaa liikuntaa vaan. Kun todellisuudessa polvet olivat jo löysät ja liikuntaa ei saisi juuri lainkaan nyt harrastaa, koska pahentaa nivelrikkoa. Vihdissä myös kerrottiin ekan leikkauksen yhteydessä, että toinen tulee varmaan myös menemään (ja se menikin sitten elokuussa). Räihä taas kertoi nyt, että molemmat on hyvä leikata mahdollisimman nopeasti koska toinen katkeaa varmasti ja ennen sitä aiheuttaa nivelrikkoa. Mä en kerta kaikkiaan voi ymmärtää miten näin päinvastaiset neuvot mulle annettiin ja senpä vuoksi Nipan elämä saattaa olla muutaman vuoden lyhyempi ellei enemmän, kun nivelrikko rupeaa vaivaamaan. Harmittaa myös, kun viime vuonna puntaroisin Espoon ja Vihdin välillä ekaa leikkausta, mutta valitsin tietenkin väärin.

Mä en voi sanoin kuvailla miltä taas tuntuu kun vaihtoehdot ovat joko lopetus tai leikkaukset..